WASZYNGTON, USA: MARSZ SOLIDARNOŚCI Z PRZEŚLADOWANYMI CHRZEŚCIJANAMI
25 września w Waszyngtonie po raz kolejny odbędzie się Marsz dla Męczenników. Wydarzenie rozpoczną i zakończą przemówienia licznych mówców motywacyjnych, w tym założycielki organizacji For the Martyrs, jak również działaczy humanitarnych. W programie również koncert zespołu Radiant Worship.
Rok temu, 5 września 2020, Marsz dla Męczenników odbył się w Long Beach. w stanie Kalifornia. Zmiana miejsca tego wydarzenia ma na celu przyciągnąć jeszcze większą uwagę społeczeństwa do ignorowanego często problemu prześladowania chrześcijan na świecie. Celem organizacji non profit For the Martyrs jest uświadamianie o kryzysie dotyczącym prześladowania chrześcijan, obrona wolności religijnej i niesienie pomocy chrześcijanom na całym świecie. Założycielką organizacji jest Gia Chacón, która od 2017 roku aktywnie uczestniczy w akcjach humanitarnych w Ameryce Środkowej, Afryce Wschodniej i na Bliskim Wschodzie.
INDONEZJA. ATAK NA MECZET RUCHU AHMADIJJA.
3 września w wiosce Balai Gana doszło do ataku na meczet należący do lokalnego dżamaatu z dystryktu Temunak, gmina Sintang w Zachodnim Kalimantanie. Zniszczeniu, oprócz samego meczetu, uległ także inny budynek należący do wspólnoty. Rzecznik Wyznawców Ahmadijja w Indonezji, Yendra Budiana, oświadczył, że członkowie wspólnoty już miesiąc przed tym zdarzeniem doświadczali gróźb i prób zastraszania, a 27 sierpnia otrzymali także pismo od władz dystryktu, nakazujące zaprzestanie wszelkiej działalności, łącznie z kultem. 3 września zaraz po tym, jak w meczecie odprawiono modlitwę, na zgromadzonych wiernych napadł tłum złożony z od stu do dwustu uczestników. Ze względu na interwencję uprzedzonych służb bezpieczeństwa, nie doszło do planowanego spalenia meczetu, został on jednak obrzucony kamieniami. Spalono natomiast jeden z budynków należących do wspólnoty. Za atak odpowiedzialna jest grupa znana jako Sojusz Muzułmanów. Policji udało się aresztować 22 podejrzanych o udział w akcie agresji, będą oni odpowiadać przed sądem za napaść. Grozi im do pięciu i pół lat więzienia. Komnas HAM, czyli Narodowa Komisja ds. Praw Człowieka w Indonezji oficjalnie potępiła atak jako naruszający podstawowe prawa człowieka, w szczególności prawo do wolności religii bądź wyznania.
INDONEZJA. PETYCJA W SPRAWIE WOLNOŚCI RELIGIJNEJ
W odpowiedzi na atak z 3 września, w dniu 5 września na stronie change.org grupa ludzi wzburzonych tym wydarzeniem zainicjowała petycję skierowaną do rządu Indonezji. Prawo do wolności religijnej w Indonezji przysługuje tylko sześciu grupom, są to: muzułmanie sunniccy, katolicy, protestanci, buddyści, konfucjanie i hinduiści. Inne wyznania narażone są na przejawy agresji na tle religijnym – dotyczy to głównie bahaitów, szyitów i członków ruchu Ahmadijja, prześladowania dotykają także ateistów ze względu na ich niedenominacyjny światopogląd (sprawa Alexa Aana). Konstytucja w teorii gwarantuje wolność wyznania i prawo do kultu religijnego według własnych przekonań, jednak mimo to w Indonezji dochodzi często do aktów dyskryminacji i agresji na tle religijnym. Jak wskazuje Międzynarodowy Raport o Wolności Religijnej, niektóre samorządy lokalne wprowadzają własne prawa i przepisy ograniczające praktyki religijne, takie jak zakaz praktykowania kultu przez szyitów lub wyznawców Ahmadijja. Indonezyjski działacz na rzecz praw człowieka z Human Rights Watch, Andreas Harsono, przekonuje, że rząd powinien znieść dekret z roku 2008, zakazujący członkom ruchu Ahmadijja sprawowania kultu.
UGANDA. PETYCJA O PRZYWRÓCENIE MOŻLIWOŚCI SPRAWOWANIA KULTU PUBLICZNEGO
„Ludzie mają potrzeby nie tylko fizyczne, ale także duchowe i emocjonalne. W tych trudnych czasach ludziom w Ugandzie odmawia się dostępu do ważnego źródła nadziei. Prosimy rząd by przestał dyskryminować ludzi wiary, wprowadzając nieproporcjonalne ograniczenia do kultu publicznego. Mój kościół, wspierany przez ADF International, zwraca się do Sądu Najwyższego, by przywrócić wolność wyznania w Ugandzie przez ukrócenie tych drakońskich ograniczeń” – oświadczyła Agnes Namaganda z jednej z chrześcijańskich wspólnot, która złożyła na początku września wniosek do Sądu Najwyższego o pozwolenie na otwarcie kościoła. Tego rodzaju podań jest więcej; 8 września w Kampali sojusz przedstawicieli katolików, ewangelików i muzułmanów wraz z grupą parlamentarzystów wniósł do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o uchylenie obostrzenia w sprawowaniu kultu publicznego, spowodowanych sytuacją związaną z pandemią COVID-19. Inne wnioski równolegle składano do Sądu Najwyższego oraz Trybunału Sprawiedliwości Afryki Wschodniej. Największe oburzenie budzi fakt, że w przeciwieństwie do centrów handlowych, sklepów, oraz środków transportu publicznego, miejsca kultu zostały całkowicie zamknięte dla wiernych