DEBATY ONLINE

Wolność religijna w edukacji dziecka

Wolność religijna dziecka - Co mówi prawo o wolności religijnej? Kto o niej decyduje? Państwo czy rodzic, nauczyciel czy rówieśnicy? Każdy z osobna albo wszyscy razem? Jak w skomplikowanej układance naszego społeczeństwa wychowywać i edukować dziecko szczęśliwe i empatyczne, które kocha siebie i innych? Kiedy pozwolić dziecku na własne wybory dotyczące sfery religijnej? Czy religii powinno się nauczać w szkołach?
 
Odpowiedzi na te i wiele innych pytań szukano w tracie pierwszej wirtualnej debaty, w której o znaczeniu religii w życiu dziecka rozmawiali:
  • Kamilla Frejusz - wykładowca akademicki, doktor nauk z zakresu pedagogiki i katechetyki, specjalistka z zakresu dialogu międzyreligijnego oraz z osobami niewierzącymi, autorka książki "Religie niechrześcijańskie i dialog międzyreligijny w wybranych polskich podręcznikach do nauki religii dla młodzieży”
  • Agnieszka Stefaniuk - filolog, autorka książki „Jak to ogarnąć? Praktyczny poradnik zarządzania szczęściem”, blogerka i matka siedmiorga dzieci, która na swoim blogu Family Fun By Mum dzieli się swoim macierzyńskim doświadczeniem i buduje społeczność wspierających się kobiet, które chcą odważnie mówić o rodzinie
  • Rafał Maliszewski - doktor socjolingwistyki, filozof, pedagog, językoznawca, kaszubolog, autor książki „Język jako więź wewnątrzgrupowa we wspólnocie komunikatywnej Gochów”; stały publicysta portalu wpolityce.pl; autor licznych artykułów i felietonów w czasopismach naukowych, obecnie wicedyrektor Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Chojnicach
Z różnych perspektyw:
  • przedstawiono rolę rodzica, nauczyciela i katechety w wychowaniu empatycznego dziecka akceptującego różnorodność świata oraz osób i postaw religijnych.
  • scharakteryzowano wpływ środowiska rówieśniczego oraz mediów w kontekście kształtowania własnej tożsamości i moralności dziecka.
  • podpowiedziano, w jaki sposób i gdzie realizować edukację religijną dziecka oraz kiedy pozwolić mu na dokonywanie własnych wyborów dotyczących sfery religijnej.
  • zastanowiono się, czy w szkole powinno się mówić i edukować do wolności religijnej oraz czy możliwa jest realizacja neutralnej edukacji.
  • odpowiedziano na pytania uczestników dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem.

Nagrane z debaty

Patronat medialny

Sfinansowano ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości
www.funduszsprawiedliwosci.gov.pl
Fundacja Pro Futuro Theologiae
ul. Gagarina 37/8, 87-100 Toruń
Zapisz się do newslettera
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Fundacja Pro Futuro Theologiae
ul. Gagarina 37/8, 87-100 Toruń
Zapisz się do newslettera
Skip to content