buddyzm, dharma, Budda, religia dharmiczna, religia nieteistyczna, karman (s. karma, p. kamma).
hinduizm, braminizm, nirwana, reinkarnacja, tantra, zen
Buddyzm jest religią kosmocentryczną, kosmologia buddyzmu jest holistyczna, materia utożsamiana jest z energią[i]. Kosmos buddyzmu składa się z tego, co naturalne, oraz z tego, co pozanaturalne, duchów i bogów, w ramach jednego organizmu pojmowanego jako Życie, Porządek i Harmonia[ii]. Buddyzm odrzuca linearność historii świata i neguje poznawczą wartość faktów historycznych[iii]. W zamian wprowadza cykliczne prawo dharmy – nieustannego powstawania i przemijania podstawowych czynników istnienia[iv]. Przestrzeń nie odgrywa w buddyzmie ważnej roli, kluczowy jest mistyczny wgląd w siebie umożliwiający dotarcie do źródeł cierpienia i wyeliminowanie ich. Buddyzm nie wyodrębnia poszczególnych bytów (doktryna o pustce, nicości - p. suññata; s. śūnyatā). Jednak buddyzm nie jest nihilizmem[v]. Wszystko, co istnieje, jest wzajemnie zależnymi od siebie zjawiskami, np. istoty żywe nie mają swojej substancji (duszy, jak w hinduizmie – s. ātman, p. attā)[vi]. Metafizyka nicości odkrywana jest przez swego rodzaju „doświadczenia mistyczne”[vii][viii]. Buddyzm w relacji do nauki jest otwarty na dialog z różnymi gałęziami wiedzy czy poglądami, gotowy dowolnie przekraczać granice nauki, religii czy filozofii[ix]. Buddyzm nie jest doktryną deterministyczną, co pokazuje odmienna od hinduizmu niedeterministyczna interpretacja prawa karmana[x], czy fatalistyczną (człowiek jest odpowiedzialny za swoją przyszłość, a jego działanie może przynosić różne skutki)[xi]. Ale też buddyzm nie zajmuje się kwestią wolnej woli[xii], natomiast kreśli drogę powiększania wewnętrznej wolności i niezależności od zjawisk zewnętrznych[xiii]. Gnozeologia buddyzmu wskazuje, że najwyższą wiedzą jest zanegowanie wiary w trwałe i niezmienne „ja” oraz w możliwość dotarcia do istoty zjawisk[xiv]. Poznanie następuje przez oświecenie, dosł. przebudzenie (s. i p.: bodhi), czyli wewnętrzne doświadczenie na przekór snowi, postrzeganemu jako stan niewiedzy, prowadzące do odkrycia trzech cech istnienia: nietrwałości, bolesności (s. duḥkha, p. dukkha), braku „ja”. W bodhi dostępne są trzy rodzaje wiedzy: 1) wiedza dotycząca swoich poprzednich żywotów; 2) wiedza dotyczącą „prawa karmana”; 3) wiedza dotyczącą Czterech Szlachetnych Prawd: o cierpieniu, o przyczynie cierpienia, o pokonaniu cierpienia, o ścieżce prowadzącej do ustania cierpienia (tzw. droga 8 kroków). Prowadzi to człowieka do stanu oświeconego umysłu – buddyzm zna trzy rodzaje „przebudzenia”: doskonałe samo-przebudzenie, przebudzenie ucznia (poprzez słuchanie) oraz osobiste oświecenie[xv].
Podejście buddyzmu do systemu wartości ma charakter wyraźnie moralno-etyczny. Największą wartością jest stan nieodczuwania – nirwana osiągana przez samodoskonalenie się i oświecenie, a pojmowana jako wolność od wszelkiego cierpienia. Z kolei najwyższym stopniem stanu nieodczuwania jest brak postrzegania i niepostrzegania. Stan ten np. w najbardziej konserwatywnym buddyzmie tybetańskim osiąga się przez trzy wyrzeczenia: powściąganie ciała, powściąganie mowy i powściąganie myśli . Oznacza to walkę z własnym „ego” pojmowanym jako iluzja. Buddyzm utrzymuje, że każda forma życia jest nieredukowalna i powinna być jako taka respektowana . Wyraża to buddyjska wersja złotej reguły: „Jak ja bym życzył siebie być pozostawiony w pokoju, tak czyniąc innym także chcę ich pozostawić w pokoju”. Trzeba powstrzymać się od działania na szkodę drugiego, a działać w sposób etycznie słuszny z pożytkiem dla drugiego. Drugi, nawet gdyby czynił źle, nie jest pojmowany jako wróg – tak postrzegane (jako wrogowie) są jedynie jego złe myśli i działania. Wezwanie do czynienia dobra innym jest związane z konkretnymi możliwościami pojedynczego człowieka .
Życie pośmiertne w buddyzmie to ciągła reinkarnacja zgodna z zasadami karmana aż do osiągnięcia nirwany. Inna forma życia jest możliwa w 6 krainach, ale tylko ludzka forma umożliwia osiągnięcie stanu oświecenia[xvi]. Po śmierci ciała 5 skupisk, agregatorów cierpienia, tworzących człowieka, rozpada się. Przetrwać może jedynie „czysta świadomość” (umysł). Strumień świadomości manifestuje się w kolejnych wcieleniach (niekończąca się wędrówka – s. saṃsarai, p. sansara), aż do stanu nirwany. Nirwana (p. Nibbana; s. Nirvāṇa) to doskonały stan ustania wszelkiego pragnienia, które powodowałoby cierpienie, i uwolnienie tym samym od prawa karmana, stan szczęśliwości bez końca. Rytuały w buddyzmie sprowadzają się do medytacji jako drogi oświecenia[xvii], tantry, golenia głowy przy wstąpieniu do klasztoru, recytowania zbioru reguł zakonnych, stosowania kadzidła, ofiary z kwiatów, z pokłonów i rytuałów pogrzebowych[xviii] oraz kultu świątynnego. Życie zakonne w buddyzmie obejmuje formę wspólnoty klasztornej mnichów oraz formę mnichów wędrownych (s. śramanas) żyjących z jałmużny[xix].
Asioka, Orędzia króla Asioki, przeł. J. Makowiecka, red. E. Słuszkiewicz, Warszawa 1964.
Basham A. L., Indie. Od początku dziejów do podboju muzułmańskiego, przeł. Z. Kubiak, przedm. i red. E. Słuszkiewicz, wyd. 3 zmien. i poszerz., Warszawa 2000.
Batchelor S., After Buddhism: Rethinking the Dharma for a Secular Age, Yale 2015.
Brodowy U., Bodh Gaja, Warszawa 2011.Ceming K., Einheit im Nichts. Die mystische Theologie des Christentums, des Hinduismus und Buddhismus im Vergleich, Augsburg 2004.Cula-suññata Sutta: The Lesser Discourse on Emptiness, transl. T. Bhikkhu, https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.121.than.html, dostęp z: 12.11.2020.
Dajczer T., Buddyzm w swej specyfice i odrębności wobec chrześcijaństwa, Warszawa 1993.
Federman, A., What Kind of Free Will Did the Buddha Teach?, “Philosophy East and West” 60 (2010), p. 1-19.
Fic L., Buddyzm w kulturze zachodu, Lublin 2016.
Fic L., Buddyzm w swej specyfice i odrębności wobec chrześcijaństwa w badaniach fenomenologicznych ks. prof. Tadeusza Dajczera, [w:] Badacz i znawca religii przeszłości i doby współczesnej ks. prof. Tadeusz Dajczer (1931-2009), red. E. Sakowicz, Lublin 2020, s. 79-110.
Fic L., Chrześcijaństwo i buddyzm – od spotkania do dialogu, „Studia Theologica Varsaviensi” 49 (2011), s. 161-176.
Fic L., Dialog chrześcijaństwa z buddyzmem, [w:] Dialog międzyreligijny, red. H. Zimoń, Lublin 2004, s. 209-258.
Fic L., Medytacja Wschodu jako wyzwanie dla chrześcijaństwa, [w:] Duchowość Dalekiego Wschodu a chrześcijaństwo. Dialog czy konfrontacja?, t. 4: Medytacja i samorealizacja w buddyzmie, red. I. Kamiński, Toruń 2014, s. 13-35.
Fic L., Pogrzeb – w religiach pozachrześcijańskich, pkt. C: W Buddyzmie, [w:] Encyklopedia katolicka, t. XV, red. E. Gigilewicz, Lublin 2011, s. 990-991.
Fic L., Studia nad dialogiem chrześcijaństwa z buddyzmem w Polsce, [w:] Badania religiologiczne w Polsce, red. Z. Kupisiński, Lublin 2011, s. 156-163.
Keowyn D., Buddyzm. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. T. Jurewicz, Warszawa 1997.
Kieniewicz J., Historia Indii, Wrocław 1985.
Klemens Aleksandryjski, Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy, t. 1, przeł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Warszawa 1994.
Louis F., Słownik cywilizacji indyjskiej, t. 1, przeł. P. Piekarski i in., Katowice 1998.
Marczewska-Rytko M., Asioka jako twórca buddyzmu społecznego, [w:] „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 4 (1997), s. 159-168.
Mejor M., Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Warszawa 2001.
Mylius K., Historia literatury staroindyjskiej, Warszawa 2004.
Nehru J., Odkrycie Indii, przeł. S. Majewski, K. Rapaczyński, Warszawa 1957.
Notz K.-J., Buddhismus im Westen, [in:] Das Lexikon des Buddhismus. Grundbegriffe, Traditionen, Praxis, hrsg. von K.-J. Notz, Freiburg 1998.
Pobożniak T., Dylematy Milinda Panha, [w:] Buddologia w Polsce. Aspekty filozoficzne i socjologiczne, red. J. Sieradzan, Kraków 1993.
Sakowicz E., Islam i buddyzm a kultura europejska, „Summarium” 33 (2004), s. 79-91.
Sielimowicz F., Wolna wola czy determinizm?, „Cyber Sangha” 17 (2004), http://www.buddyzm.edu.pl/cybersangha/page.php?id=324, dostęp z: 12.11.2020.
Uchiyama K., Otwieranie dłoni myśli, przeł. J. Majewski, [b. m.] 2009.
Wallace B.A., Buddhism and science, [in:] The Oxford Handbook of Religion and Science, ed. P. Clayton, Oxford 2008, p. 24-40.
Wallace B.A., A Buddhist View of Free Will. Beyond Determinism and Indeterminism, “Journal of Consciousness Studies” 18 (2011), p. 217-233.
Wangchuk D., The Resolve to Become a Buddha: A Study of the Bodhicitta Concept in Indo-Tibetan Buddhism, Tokio 2007.
Zimoń H., Działalność misyjna buddyzmu na przestrzeni wieków, „Zeszyty Misjologiczne ATK” 2 (1979), z. 2, s. 86-116.
[i] Zob. L. Fic, Buddyzm w swej specyfice i odrębności wobec chrześcijaństwa w badaniach fenomenologicznych ks. prof. Tadeusza Dajczera, [w:] Badacz i znawca religii przeszłości i doby współczesnej ks. prof. Tadeusz Dajczer (1931-2009), red. E. Sakowicz, Lublin 2020, s. 80, 82-84.
[ii] Zob. T. Dajczer, Buddyzm w swej specyfice i odrębności wobec chrześcijaństwa, Warszawa 1993, s. 24-74.
[iii] Zob. tamże, s. 88.
[iv] Zob. tamże, s. 91-92.
[v] Zob. L. Fic, Buddyzm w kulturze zachodu, Lublin 2016, s. 14.
[vi] Zob. Cula-suññata Sutta: The Lesser Discourse on Emptiness, transl. T. Bhikkhu, https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.121.than.html, dostęp z: 12.11.2020.
[vii] Zob. K. Ceming, Einheit im Nichts. Die mystische Theologie des Christentums, des Hinduismus und Buddhismus im Vergleich, Augsburg 2004, S. 134-137.
[viii] Zob.: L. Fic, Buddyzm w kulturze zachodu, dz. cyt., s. 41-43; K.-J. Notz, Buddhismus im Westen, [in:] Das Lexikon des Buddhismus. Grundbegriffe, Traditionen, Praxis, hrsg. von K.-J. Notz, Freiburg 1998, S. 98.
[ix] Zob.: A.B. Wallace, Buddhism and science, [in:] The Oxford Handbook of Religion and Science, ed. P. Clayton, Oxford 2008, p. 24-40; T. Dajczer, dz. cyt., s. 16; L. Fic, Chrześcijaństwo i buddyzm – od spotkania do dialogu, „Studia Theologica Varsaviensi” 49 (2011), s. 209-258; L. Fic, Studia nad dialogiem chrześcijaństwa z buddyzmem w Polsce, [w:] Badania religiologiczne w Polsce, red. Z. Kupisiński, Lublin 2011, s. 161-176.
[x] Zob. T. Dajczer, dz. cyt., s. 114.
[xi] Zob. L. Fic, Buddyzm w kulturze zachodu, dz. cyt., s. 14.
[xii] Zob. F. Sielimowicz, Wolna wola czy determinizm?, „Cyber Sangha” 17 (2004), http://www.buddyzm.edu.pl/cybersangha/page.php?id=324, dostęp z: 12.11.2020.
[xiii] Zob.: A.B. Wallace, dz. cyt., p. 217-233; A. Federman, What Kind of Free Will Did the Buddha Teach?, “Philosophy East and West” 60 (2010), p. 1-19.
[xiv] Zob. T. Dajczer, dz. cyt., s. 77.
Znalazło to odbicie już w doktrynie gr. filozofa Pyrrona, odwiedzającego wcześniej Indie, a później głoszącego doktrynę niepoznawalności rzeczy i zawieszenia sądów (epoche), o czym pisze Diogenes Laertios w Żywotach i poglądach słynnych filozofów (IX, 61) – zob. L. Fic, Buddyzm w kulturze zachodu, dz. cyt., s. 25-26.
[xv] Zob. U. Brodowy, Bodh Gaja, Warszawa 2011, s. 91.
[xvi] Zob. D. Keowyn, dz. cyt., s. 43-57.
[xvii] Zob. L. Fic, Medytacja Wschodu jako wyzwanie dla chrześcijaństwa, [w:] Duchowość Dalekiego Wschodu a chrześcijaństwo. Dialog czy konfrontacja?, t. 4: Medytacja i samorealizacja w buddyzmie, red. I. Kamiński, Toruń 2014, s. 13-35.
[xviii] Zob. L. Fic, Pogrzeb – w religiach pozachrześcijańskich, pkt. C: W Buddyzmie, [w:] Encyklopedia katolicka, t. XV, red. E. Gigilewicz, Lublin 2011, s. 990-991.
[xix] Zob.: Asioka, III orędzie skalne większe, [w:] tegoż, Orędzia króla Asioki, przeł. J. Makowiecka, red. E. Słuszkiewicz, Warszawa 1964, s. 6; tegoż, XIII orędzie skalne większe, [w:] tamże, s. 21.
[xx] Zob. M. Mejor, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Warszawa 2001, s. 56-61.
[xxi] Zob.: A.L. Basham, Indie. Od początku dziejów do podboju muzułmańskiego, przeł. Z. Kubiak, przedm. i red. E. Słuszkiewicz, wyd. 3 zmien. i poszerz., Warszawa 2000, s. 69-71; J. Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław 1985, s. 117.
[xxii] Zob. H. Zimoń, Działalność misyjna buddyzmu na przestrzeni wieków, „Zeszyty Misjologiczne ATK” 2 (1979), z. 2, s. 86.
[xxiii] Zob. A.L. Basham, dz. cyt.
[xxiv] Zob. L. Fic, Buddyzm w kulturze zachodu, dz. cyt., s. 63-65.
[xxv]Zob. tamże, s. 14.
[xxvi] Zob. L. Fic, Studia nad dialogiem…, dz. cyt., s. 156-163.
[xxvii] Zob. S. Batchelor, After Buddhism: Rethinking the Dharma for a Secular Age, Yale 2015; E. Sakowicz, Islam i buddyzm a kultura europejska, „Summarium” 33 (2004), s. 79-91.
[xxviii] Zob. K. Uchiyama, Otwieranie dłoni myśli, przeł. J. Majewski, [b. m.] 2009.
[xxix] Zob. L. Fic, Buddyzm w kulturze zachodu, dz. cyt., s. 13-14.
[xxx] Zob. T. Dajczer, dz. cyt.
[xxxi] Zob. Asioka, V orędzie skalne większe, [w:] tegoż, dz. cyt., s. 9; T. Dajczer, dz. cyt., s. 35.
[xxxii] Zob. Asioka, I orędzie skalne większe, [w:] tegoż, dz. cyt., s. 4; L. Fic, dz. cyt., s. 64.
[xxxiii] Zob. Asioka, II orędzie skalne większe, [w:] tegoż, dz. cyt., s. 5; tegoż, V orędzie na kolumnach, [w:] tamże, s. 43-46.
[xxxiv] Zob. T. Dajczer, dz. cyt., s. 36; Asioka, XII orędzie skalne większe, [w:] tegoż, dz. cyt., s. 18.
[xxxv] Tamże, s. 18-19; tegoż, VII orędzie skalne większe, [w:] tamże, s. 13; M. Marczewska-Rytko, Asioka jako twórca buddyzmu społecznego, [w:] „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 4 (1997), s. 159-168; J. Kieniewicz, dz. cyt., s. 87-88; T. Pobożniak Dylematy Milinda Panha, [w:] Buddologia w Polsce. Aspekty filozoficzne i socjologiczne, red. J. Sieradzan, Kraków 1993, s. 33.
[xxxvi] Zob. T. Dajczer, dz. cyt., s. 24.
Ks. dr Adam Machowski, Kolegium Jagiellońskie - Toruńska Szkoła Wyższa, aktualnie pracuje nad studiami porównawczymi dotyczącymi doktryny społecznej Tomasza z Akwinu i Konfucjusza.
Z wyrazami wdzięczności za konsultacje i cenne rady Księdzu Prof. Leonardowi Ficowi.